استعدادیابی
26 دی 1403 1404-04-07 14:55استعدادیابی
مشاوره عبارت است از یک رابطه ی تخصصی بین مراجع و مشاور که با طیب خاطر بین این دو ایجاد شده و بر اصول و روابط حسنه انسانی مبتنی است. در این رابطه انسانی و تخصصی، مراجع در خود شناسی، تصمیم گیری مناسب و ارضای معقول نیازهایش یاری می شود.
در تعاریفی که از مشاوره به عمل آمده منظور و هدف از اینکه فرد خود را بشناسد، این است که با این شناسایی به صورت انسانی موثرتر و خلاق تر و در نتیجه شادمانتر درآید. با استفاده از فنون ارائه شده در مشاوره، فرد نه تنها وضع فعلی خود را درک میکند، بلکه از آنچه که به صورت آن در خواهد آمد، نیز آگاه میشود. راجرز روان شناسی که نظریات او در مشاوره کاربرد اساسی دارد، معتقد است که هدف بیشتر مشاغل یاری دهنده که مشاوره را نیز شامل میشود، افزایش رشد شخصی و روانی فرد در مسیر رشد اجتماعی است.
مشاوره دارای دو هدف میباشد: اهداف آنی و اهداف غایی
شکی نیست که به موازات گسترش اجتماع و پیچیدگی نهادهای آن مشکلاتی بروز میکند و چیزهای جدیدی ضرورت مییابد که قبلا نیازی بدان احساس نمیشده است. در چنین شرایطی با توجه به پیچیدهتر شدن شرایط اجتماعی، ایجاد موانع تحصیلی، سستتر شدن روابط عاطفی و عوامل متعدد دیگر توجه به اصلاح شرایط عاطفی و روحی افراد کاملا ضروری به نظر میرسد. تحول جوامع از حالت ساده به پیچیده، جنبههای مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، بطوری که سازگاری با این دگرگونیها از جمله تغییرات در نوع روابط، تغییرات شغلی، تحصیلی و … لزوم مشاوره را مورد تائید قرار میدهد.
- رفتار شغلی، شامل رشد علایق، نگرش ها، ارزش ها، واستعدادهای شغلی و رابطه آنها با رضایت و کارآیی شغلی
- شناخت و کمک به افزایش رشد شناختی انسان، و رابطه آن با حل مسأله، تصمیم گیری و قضاوت
- یادگیری انسان و تغییر رفتار، به ویژه در زمینه کسب، انتقال و حفظ رفتارهای موفق و مسلط در طول زندگی
- ارتباط های انسانی و رفتارهای بین فردی، به ویژه در بین اعضای خانواده و سایرگروه های اولیه که بر فرآیند رشد مؤثرند
- تطابق بهینه فرد با محیط، به ویژه در خانواده، محیط های آموزشی، شغلی و اجتماعی که به سلامت، نشاط و رشد مداوم انسان مربوط می شود
انواع مشاوره
مشاوره، فرایند «انجام کاری برای کسی» نیست، بهترین توصیف مشاوره، تعریف آن به صورت «فرایندی تعاملی و متقابل» است. امروزه راهنمایی و مشاوره به صورت حرفه ای کمکی به افرادی است که در رشد، سازگاری، تصمیم گیری، روابط خانوادگی، مهارت های اجتماعی و شیوه زندگی مشکلاتی دارند. مشاوره، کمک می کند تا راه حل مناسبی برای مشکلات بیابند. در این میان، مشاوره تحصیلی به جهت نقش مهم تربیت نیروی انسانی آینده، از اهمیت زیادی برخودار است. وظیفه مشاور تحصیلی، در آماده کردن دانش آموزانی که نیروی انسانی فردا تلقی می شوند، برای مواجهه و سازگاری با مقتضیات قرن اخیر که از حساسیت ویژه ای برخوردار است بسیار حساس و سنگین است. اضطراب، افسردگی، مصرف مواد مخدر، رفتارهای نابهنجار، مشکلات تحصیلی، گرایش ارتباط با جنس مخالف و … از عمده ترین مشکلات روانی اجتماعی دانش آموزان است؛
به طوری که بیش از ۳۲ درصد دانش آموزان از نوعی مشکل اجتماعی روانی رنج میبرند که برنامه ها و محتوای آموزشی میبایست با توجه به نیازها و امکانات دانش آموزان تهیه و اجرا گردد. از طریق «خدمات راهنمایی و مشاوره» می توان توانایی ها و نیز محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاور تحصیلی، با شناخت دانش آموزان در زمینه های گوناگون می تواند آنان را به رشته های تحصیلی مناسب راهنمایی کند و آنان را در حل مشکلات یاری دهد. گرچه آشنایی معلم با فنون راهنمایی، تدریس و عملکرد، او را مؤثر و پربار می سازد؛ ولی معلم به تنهایی نه می تواند و نه فرصت دارد به تمام مسایل و مشکلات روانی، خانوادگی و تحصیلی دانش آموزان رسیدگی کند و برای هر کدام راه حل ارایه دهد. از این رو، مشاور تحصیلی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه، می تواند دانش آموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی و خانوادگی و روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری دهد و در نهایت، نیل به اهداف آموزش و پرورش را ممکن سازد.
گاه انتخاب هایی که دانش آموزان در زمینه رشته ها و مشاغل انجام می دهند عاری از هرگونه دلیل منطقی و اطلاعات مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخاب های خود برمی گزینند ملاک هایی کاذب و نامناسب است. مثل انتخاب رشته ریاضی فیزیک به خاطر وجهه اجتماعی آن یا به خاطر چشم و همچشمی و یا به خاطر دنباله روی از یک دوست و یا همراه با او بودن در طول تحصیل چنین انتخاب هایی به احتمال بیشتری محکوم به شکست خواهند بود.
مشاوره از آن جهت ضرورت می یابد که اهمیت چنین انتخاب هایی به دانش آموز گوشزد شود تا او ملاک های مناسبی برای تصمیمات خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خویش در آینده پیشگیری نماید.
این موسسه به عنوان یکی از اولین مراکز علمی شناخته شده ای است که از سال ۱۳۸۶ تا کنون با بهره گیری از نخبگان علمی کشور و به صورت متمرکز در عرصه ی شناسایی و هدایت استعدادهای فرزندان برومند ایران اسلامی در دو سطح فردی و سازمانی همت گماشته است.
با عرض سلام خدمت شما والدین گرامی و با تشکر از انتخاب صحیح شما برای شرکت در آزمون هدایت شغلی-تحصیلی (هشت)
به جرأت میتوان گفت که مهمترین دغدغه شما والدین محترم تحصیلات و آینده کاری فرزندتان میباشد، مسئلهای که از دیرباز مورد توجه ارگانهای دولتی نیز بوده است چراکه مستقیماً با مسئله پیشرفت کشور در ارتباط است.
افرادی که در جایگاههای شغلی غیر مرتبط مشغول بکار هستند، افرادی که اصلاً از وضعیت شغلی خود رضایتی ندارند، افرادی که به اشتباه وارد یک رشته تحصیلی میشوند و به اشتباه فکر میکنند که شاید وضعیتشان بهبود یابد و دیگر موارد که همه ناشی از یک “انتخاب و تصمیم” اشتباه میباشند.
در حال حاضر اولین دغدغه شما والدین گرامی قبولی فرزندتان در کنکور به هر نحو ممکن نیست چرا که همانطور که مطلع هستید بازار کار بسیاری از رشته ها اشباع شده اند. رقابت اصلی در رشته هایی است که بازارکار و آینده شغلی مطلوب دارند و از طرفی انتخاب رشته صحیح برای فرزندتان از هر امری مهم تر می باشد.
این امر بی شک شما والدین با تجربه را بر این می دارد که از همان ابتدا فرزندتان را با انتخاب رشته صحیح در مسیر درست قرار دهید شما اولیای گرامی که بی شک حاضر هستید هر هزینه ای برای آینده ی فرزند دلبند خود کنید بهترین نقطه شروع، یک انتخاب درست است تا از اشتباهاتی که واقعا آینده فرزندتان را به خطر می اندازد جلوگیری نمایید.
مؤسسه هدایت فرهیختگان جوان (نمایندگی استان البرز)، با بیش از ۶ سال فعالیت، پژوهشی مستمر و متمرکز بر موضوع هدایت شغلی-تحصیلی و بررسی کلیه نظریات، مدلها و سامانههای موفق طراحیشده در دنیا موفق به ارائه مدلی کاربردی در این زمینه شده است و میتوان ادعا کرد که سامانه هدایت شغلی-تحصیلی (هشت) میتواند در کنار مدل های برتر دنیا قرار بگیرد تا فرزندان شما را در انتخاب مسیر مناسب همراهی کند.
از جمله نظریات مهم در زمینهی مشاوره شغلی، نظریهی شغلی–شخصیتی هالند است. نظریه شخصیت های شغلی و محیطهای کاری هالند، همچون نظریهی سازش شغلی داویس و لافکویست از جمله نظریههای جور بودن شخص–محیط به حساب میآید.
روانشناسی شخص–محیط براساس این فرضیه اساسی رشد یافته است که بین افراد و محیطهای کاریشان ارتباط متقابل وجود دارد؛ یعنی افراد بر محیط تاثیر میگذارند و محیط نیز بر افراد
نظریهی تصمیمگیری شغلی هالند، نظریهی همخوانی شغل و شخصیت است که حدود ۵۰ سال توسط هالند و دیگران بهکار رفته و هماکنون نیز در مدارس، دانشگاهها، بازار کار و دیگر محیطها مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین سودمندی و اعتبار آن در کشورهای آمریکایی، اروپایی، آسیایی، استرالیایی و آفریقایی مورد تایید قرار گرفته است ما نیز با تاثیر از نظریه ی هالند سعی داشتیم تا در سامانه هدایت شغلی-تحصیلی (هشت) آزمون های خود را در چهار سطح: علایق، توانایی، ارزش های کاری و مشکلات تصمیم گیری افراد ارائه داده و همراه مسیر دانش آموزان، دانشجویان و دانش آموختگان گرامی باشیم